7de editie van Koorbiënnale aaneenschakeling van bijzondere gebeurtenissen.

maandag 1 juli 2013 om 21:20
Met bijna 10.000 bezoekers kan de Haarlemse Koorbiënnale met trots terugblikken op een gedenkwaardige festivaleditie. Rondom het thema Licht! vond er een vijftiental concerten plaats in de Grote of St. Bavokerk, de Bavobasiliek, de Philharmonie, de Waalse Kerk, het Frans Hals Museum, het Muziekgebouw aan ’t IJ, het Amsterdamse Concertgebouw en de Doelen in Rotterdam. 

Het honderdkoppige Festivalkoor trad aan in Gustav Mahlers Tweede Symfonie met het Boston Philharmonic Youth Orchestra onder leiding van de charismatische dirigent Benjamin Zander. Zowel de Volkskrant als Dagblad Trouw bespraken de uitvoeringen in superlatieven in vijfsterrenrecensies. Ook andere concerten werden zeer lovend besproken in de pers en met groot enthousiasme ontvangen door het publiek. Meerdere malen werd de breedte, de diepgang en de hoogwaardige kwaliteit van de programmering geroemd.
 
Onder het motto Kom luisteren, kom zingen, kom leren! kreeg het publiek alle gelegenheid om zelf een actieve en participerende rol te spelen: als lid van het Koorbiënnale Festivalkoor, als leerling in vier verschillende workshops, als toehoorder bij de vele concertinleidingen, als zanger in veertig hofjesconcerten en fietsend van topgezelschap naar topgezelschap tijdens de korennacht van 28 juni. De allerjongste zangers (tussen ca. zeven en twaalf jaar) lieten zich horen tijdens de Dawn Choruses op de vroege zaterdagmorgen van 22 juni, eindigend met een ontroerende finale om 8.30 uur in de Grote of St Bavokerk, waar de ochtendzon de imposante ruimte verlichtte.
 
We ontvingen veel enthousiaste reacties van publiek en pers. Hieronder een selectie van citaten en beelden:

Beeldverslag van Robert van der Linde (Festivalkoor) van optreden in Concertgebouw. Bekijk.
 
Bela Lutmer, Volkskrant
‘In het laatste deel liet het Koorbiënnale Festivalkoor voelen hoe er licht kan stromen uit de krochten van de ziel (...) mooier dan in de serene sfeer van de Bavo krijg je het niet. Verderop, in de Waalse Kerk, zong en gorgelde het Siberische jongemeidentrio Ayarkhaan (...) Met alleen hun stemmen en een mondharp zochten ook zij naar het hogere, naar een verbinding tussen mens en natuur (...) ineens was het er, het noorderlicht, recht uit de jonge kelen, zo fel dat het pijn deed aan je oren.’
 
Peter van der Lint, Trouw
‘Het was heel indrukwekkend om mee te maken hoe diepgravend deze jongeren musiceren, hoe doordrongen ze zijn van de onderliggende betekenis van dit stuk, van Mahlers bedoelingen. (...) Het was een unieke avond, geleid door een waarlijk uniek persoon. Dat Zander aan zijn zijde ook nog mezzosopraan Yvonne Naef had voor het Urlicht maakte de gouden rand rond deze uitvoering compleet’
 
Joep Stapel, NRC
‘Hoe prettig breed deze Koorbiënnale is, bleek toen later op de avond in de Waalse kerk het trio Ayarkhaan uit Jakoetië aantrad. Met niet meer dan een stem en chomoez (mondharp) creëerden de drie dames fascinerende ritmische klankweefsels...’
 
Nuel Gieles, Haarlems Dagblad
‘Heel bijzonder is de liaison die de Zweedse violiste en sopraan Lena Willemark vanaf het tweede balkon in de Stadsschouwburg aangaat met het IJslandse muziekgezelschap Voces Thules (...) ter afsluiting van de ‘nacht’ is er het concert in de Oude Bavo door het Huelgas Ensemble. Het brengt polyfone muziek uit Middeleeuwen en Renaissance. Zo’n avond biedt een unieke mogelijkheid om kennis te maken met diverse koorklanken.’
 
Ynske Gunning, Haarlems Dagblad
‘Middenin de stad, op een drukke vrijdagavond, voltrekt zich een klein wonder in de Waalse Kerk (....) een ondergrond van donkere mannenstemmen waaruit plotseling een kristalheldere vrouwenstem opklinkt die de muren van de kleine kerk opzijschuift en ons een blik gunt op de weidse valleien van een ongerept landschap. (...) Je hoort er de liefde voor de natuur in. Indrukwekkend.’

Reactie workshop deelnemer
“Wat een heerlijke, spontane en ongedwongen workshop was dat met de zangeressen uit Siberië. Wat een goed werk doet de organisatie van de Koorbiënnale om dat alles hierheen te halen. Dank je wel.”
 
Reactie deelnemer Festivalkoor
“Terwijl in het tweede deel de muziek een hoogtepunt ( 1 van de velen) bereikte, brak de hemel open en scheen de zon zo de kerk in. Een jonge celliste werd verlicht, maar ook een zijmuur met de kleuren van een glas-in-loodraam. Ik vond het zo mooi, ook omdat het programma Licht na Duisternis heette. Terwijl ik met een vriend de gehele dag in bewolking op de Efteling had doorgebracht en later in een donkere gelegenheid in Haarlem een hapje had gegeten kwam dan toch eindelijk het zomerlicht!  En later op de terugweg zagen we de maan in volle glorie! Een dag zo compleet, om niet licht te vergeten.” 



Delen
haarlem