festivalkoor
  • Organisatie
  • Pers
  • Met dank aan
  • Contact
Festivalkoor

Koorbiënnale Festivalkoor 2019

Wil jij meezingen in het Festivalkoor en optreden tijdens het slotconcert van de 10e editie van de Koorbiënnale? Schrijf je dan nu in voor de audities!

Rossini: Petite Messe Solennelle
Tijdens het eerste Koorbiënnalefestival in 2001 was één van de hoogtepunten de uitvoering van Rossini’s Petite Messe Solennelle door het Nederlands Kamerkoor. Bij de tiende editie in 2019 keert dit werk terug als uitdaging voor het Koorbiënnale Festivalkoor. De Petite messe laat een verfijnde, en zoals altijd vrolijke Rossini horen. Feestelijk wordt het, vrolijk, uitbundig en meeslepend!

Rossini schreef het werk niet als opdracht, maar voor zijn plezier, wat hem de vrijheid gaf om ook vrouwenstemmen in te zetten (officieel binnen de RK kerk nog tot 1967 verboden). Het is geschreven als kamermuziek, salonmuziek. Het werk was oorspronkelijk voor 12 zangers, 2 vleugels en een harmonium – maar is al vele malen door grotere vocale ensembles uitgevoerd. De uitvoering tijdens de Koorbiënnale wordt gedaan met solisten uit Damask Vocal Quartet, de Bavo Koorschool, Leo van Doeselaar, Wyneke Jordansen en Geert Bierling. Dit alles onder de bezielende leiding van Béni Csillag.

De uitvoering in de Philharmonie als slotakkoord van deze jubileumeditie belooft een waar feest te worden voor deelnemers én publiek. Het publiek krijgt een indruk van het salonkarakter van het werk. Streven is om de zaal aan te kleden met sofa’s, palmen, etc.

Festivalkoor
De Koorbiënnale streeft naar een Festivalkoorbezetting van 14-12-10-10 plus een rol voor de Bavo Koorschool. Ondanks deze stevige bezetting wordt het werk zoveel mogelijk als salonmuziek gepresenteerd op het podium van de Grote Zaal in de Philharmonie. Dirigent Béni Csillag zal het koor er op trainen niet ‘massaal’ te denken, maar te werken op - en te mengen vanuit een individuele verantwoordelijkheid. Op dat vlak biedt dit project een nieuwe uitdaging voor de deelnemers ten opzichte van eerdere festivalkoor projecten als de Carmina Burana, dat zijn kracht juist ontleent aan het massale.

Audities
Het Festivalkoor wordt samengesteld op basis van live-audities op vr 8 en za 9 maart of digitaal via insturen bestand. Deelnemers worden geacht de muziek in basis zelf in te studeren en krijgen vervolgens een traject aangeboden van circa 7 repetities gericht op o.a. vocal coaching, stemgroepen, samenzang en presentatie. Damask Vocal Quartet zal de solistenrollen vervullen én de vocale coaching van stemmen en stemgroepen doen.

Het repetitieschema, voorwaarden en andere praktische zaken vind je hier!

Inschrijven voor audities Festivalkoor, kan hier via een formulier!

NB: Aanmelden voor audities kan tot uiterlijk 28 februari 2019.

---------------------------------------------------------

Over het Koorbiënnale Festivalkoor
Voor iedere editie van de Internationale Koorbiënnale Haarlem wordt er een Festivalkoor van goede amateurzangers samengesteld voortkomend uit audities. De Koorbiënnale wil graag amateurzangers de gelegenheid bieden om op hoog niveau een belangrijk werk in te studeren en uit te voeren.

Eerdere projecten waren onder andere Brahms Requiem, Spem in Alium van Tallis en de Tweede Symfonie van Mahler met het Boston Philharmonic Youth Orchestra onder leiding van Benjamin Zander. In 2015 werd onder leiding van Harry Christopher samen met The Sixteen Von Bibers Missa Salisburgensis gezongen. 

In 2017 dirigeerde Béni Csillag de Carmina Burana van Carl Orff. Medewerking verleenden onder andere Arthur en Lucas Jussen. Verder werkten mee de slagwerkers van het Radio Filharmonisch Orkest, sopraan Renate Arends, tenor Yves Saelens, bariton Dietrich Henschel, de Cantorij en Kinderkoor van het Muziekinstituut van de Kathedraal St. Bavo en het kinderkoor van Nieuw Vocaal Amsterdam.